0:00 | 1:08
Halvparten av alle ungdommer mellom 13 og 18 år har fått reklame i sosiale medier for produkter som skal sørge for vekttap eller gi større muskler, viser en undersøkelse Medietilsynet har gjort.

Direktør Mari Velsand er bekymret over påvirkningen det kan ha.

– Vi frykter at et stort markedsføringstrykk mot barn og ungdom innenfor disse områdene kan bidra til økt kroppspress, sier Velsand. 

Reagerer på mengden
Nesten én av tre 9 til 12-åringer har fått reklame for å gå ned i vekt. Samtidig svarer 7 av 10 spurte at de synes de får for mye reklame om dette:

Medietilsynet mener de som står bak denne markedsføringen bør ta et større ansvar for hva slags reklame som når de unge.

Lovlig markedsføring
Loven har en bestemmelse som gjelder etiske og moralske aspekter ved markedsføringen, hvor det blant annet skal legges vekt på om markedsføringen spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit.

Det er ikke forbudt å markedsføre mot barn og unge i dag, men Medietilsynet mener det er nødvendig å forenkle og tydeliggjøre det regelverket som er. I tillegg til at det bør gjøres flere justeringer, sier Velsand.

– For eksempel dette med å stille krav om at det skal komme tydelig frem dersom bilder, som brukes i denne type reklame, er retusjert. Derfor er vi glad for at regjeringen nå er igang med et lovforslag om å endre markedsføringsloven for å bidra til å motvirke kroppspress, sier Velsand.



Flere saker

Knivstikking i Grimstad En person er knivstukket i Grimstad for kort tid siden. Onsdag 23.09 2020
Erkjenner ikke straffskyld for drapsforsøk Mannen i 60-årene som er siktet for drapsforsøk på en kvinne i 30-årene i Sandnes i går erkjenner ikke straffskyld. Onsdag 23.09 2020
Sørloth: - Likheter med Haaland - Det er klare likheter mellom Erling Braut Haaland og meg. Onsdag 23.09 2020
Flere kanaler