Foto: Gunvor Roti Dal
Det er ingen sak å lage egne knekkebrød. Disse her er superenkle! Og for de som er opptatt av slikt så er de både glutenfrie og lavkarbo.

Først; sett ovnen på ca 150 grader varmluft.

Komfyr
Foto: Gunvor Roti Dal


Så finner du frem frøene, saltet og fiberhusken. Og gjerne en bolle av noe slag. (Greit å ha noe å blande i da vet du. )

Frø
Foto: Gunvor Roti Dal


Eneste som er litt viktig at det blir nøyaktig er vannet og fiberhusken. Ellers kan du trekke fra litt eller legge til litt som du ønsker. Men greit at mengden ikke blir så mye større uten at du bruker to stekebrett. Denne oppskriften passer omtrentlig til ett brett:

Ca 100 gram solsikkefrø
Ca 30 gram gresskarfrø
Ca 40 gram sesamfrø
Ca 40 gram linfrø
Ca 1/2 ts salt
1 ss fiberhusk
2,5 dl vann

Mål opp, bland alt sammen slik at det ser ut som om noe ungene kunne funnet på å lage i sandkassen i barnehagen. På dette stadiet tenker du: "DETTE går jo ikke, det er jo bare suppe!" Det vil ordne seg.


Frøsuppe
Foto: Gunvor Roti Dal


Så lar du det stå i ca ti minutter slik at det tykner. (Du venter jo på ovnen likevel...)

Knekkebrød før stekt
Foto: Gunvor Roti Dal


Deretter dumper du alt over på et stekebrett. På dette stadiet tenker du sikkert: "DETTE går jo ikke, det er jo bare en klump!" Det vil ordne seg.. For du finner frem en skje eller slikkepott og gniiiiir det ut på stekebrettet. Her er det viktig at det ikke blir så tynt at du får huller. Det skal heller ikke bli for tykt, da blir det ikke ordentlig sprøtt.


Knekkebrød
Foto: Gunvor Roti Dal


Stekes i ovnen i 30 min. Ta det ut og bruk en pizzakutter til å rute opp bitene. Jeg pleier selv å dele den opp i 16 deler. Du kan lage både større og mindre biter.


Knekkis
Foto: Gunvor Roti Dal


Så går brettet inn igjen i ovnen for nye 20-30 min. Sjekk gjerne ofte på slutten slik at de ikke blir brent. Avkjøles, "knekkes" forsiktig opp, og legges i lufttett boks. Enjoy!

Knekkis
Foto: Gunvor Roti Dal




Flere kanaler